ZAMESTNÁVATEĽ A NÁVŠTEVA LEKÁRA

V praxi sa často zamestnanci stretávajú s tým, že im zamestnávateľ nechce uznať celodenného lekára, alebo že im uzná iba maximálne 4 hodiny a podobne. Ako to teda je a na čo má zamestnanec pri návšteve lekára nárok?

Podľa Zákonníka práce je zamestnávateľ POVINNÝ poskytnúť zamestnancovi pracovné voľno s náhradou mzdy NA NEVYHNUTNE POTREBNÝ ČAS, a to v prípade, že sa návšteva lekára nedala absolvovať MIMO PRACOVNÉHO ČASU.

To znamená, že ak máte napríklad pevný termín, alebo lekár ordinuje len v čase, kedy by ste mali byť v práci, naozaj nemáte na výber, a viete lekára navštíviť len v čase, ktorý vám zasahuje do vašeho pracovného času.



V takomto prípade vám musí váš zamestnávateľ ospravedlniť všetok čas, ktorý bol na návštevu lekára nevyhnutný. Ak to boli dve hodiny, ospravedlní dve hodiny, ak to bolo 5 hodín, ospravedlní 5 hodín. Ak to bolo 8 hodín, tak musí ospravedlniť všetkých osem.

Zamestnávateľ teda nemôže obmedzovať tento limit napríklad maximálne na 4 hodiny.

Lekár je povinný na potvrdení o návšteve vyznačiť, koľko vyšetrenie alebo ošetrenie trvalo a tento čas nesmie zamestnávateľ spochybňovať. Do tohto času sa samozrejme zarátava aj cesta k lekárovi, cesta od lekára, čakanie v čakárni, a podobne. Je vo výlučnej kompetencii lekára stanoviť, koľko táto návšteva trvala a zamestnávateľ v kompetencii nemá tento čas skracovať. Zamestnávateľ má jedno jediné právo, a to zavolať lekárovi a overiť si, či sa návšteva uskutočnila. Nesmie však zisťovať zdravotný stav zamestnanca.

Ak ide o vyšetrenie či ošetrenie, ktoré síce netrvalo celý deň, ale má pre zamestnanca svoje dôsledky, napríklad trhanie zuba, alebo kolonoskopia a podobne, je vhodné, keď lekár na na potvrdenie napíše, že nariaďuje kľud na lôžku najbližších 24 hodín. Pretože ošetrenie zuba síce objektívne mohlo trvať dve hodiny, ale zamestnanec dôsledkami tohto ošetrenia bude trpieť celý deň.

Keďže podľa zákona má lekár na potvrdenie zaznačiť, koľko ošetrenie objektívne trvalo, je vhodnejšia formulácia o nariadení kľudu na lôžku po nejaký čas, než formulácia „platí celý deň“.

Ak sa stane, že zamestnávateľ vám pri uznávaní týchto tzv. P-éčiek robí problémy a odmieta dodržiavať zákon, máte v zásade tri možnosti:
1. obrátiť sa na svoju odborovú organizáciu, ak ju v podniku máte,
2. vysvetliť zamestnávateľovi, že porušuje zákon a trvať na tom, aby od takéhoto konania upustil,
3. dať podnet na inšpektorát práce, že zamestnávateľ vám v rozpore so zákonom nechce uznať potvrdenie od lekára. A verte, že inšpektorát sa na to pozrie a dorieši to.

A na záver ešte informácia pre tých, ktorý majú pružný pracovný čas. Ak vaša návšteva lekára trvá celý deň, potom je zamestnávateľ povinný ospravedlniť len ten čas, ktorý zasahuje do základného pracovného času a zvyšné (pružné) hodiny si budete musieť nadpracovať. To je trochu nevýhoda pružného pracovného času.

Držte sa a uplatňujte si svoje práva.

Tím ECHOZ